Tekken 8 on tuleva taistelupeli, jonka ovat yhdessä luoneet Bandai Namco Studios ja Arika, ja jonka Bandai Namco Entertainment tuo yleisön saataville. Merkiten kahdeksatta pää- ja kymmenettä kokonaisuudessaan Tekken-sarjassa, se on suunniteltu julkaistavaksi 26. tammikuuta 2024, ja se on saatavilla PlayStation 5: lle, Windowsille ja Xbox Series X: lle ja Series S: lle.
Pelattavuus
Ohjaaja Katsuhiro Haradan mukaan Tekken 8:n pelattavuuden ydin perustuu “aggressiivisuuteen”. Se esittelee uuden “Heat”-mittarijärjestelmän säilyttäen samalla tiettyjä pelattavuuselementtejä Tekken 7:stä, mukaan lukien Rage-järjestelmään perustuvat hyökkäykset. Rage Drive on nyt eristetty ja muutettu Heat-järjestelmästä riippuvaksi liikkeeksi nimeltä Heat Smash, jättäen Rage State -tilan yksinomaan Rage Artin kanssa yhdistetyksi, muistuttaen aikoja ennen Tekken 7:n Fated Retribution -versiota. Pelisuunnittelu edistää hyökkäävää pelaamista, estäen puolustavaa tai varovaista strategiaa. Soulcalibur VI:n Soul Charge -tilaa mukaillen Heat State -tilaan siirtyminen aiheuttaa piipahdusvahinkoa, laajentaa liikesarjoja ja muuttaa joidenkin hahmojen kykyjä, aiheuttaen tehokkaan suojauksen murtumisen. Pelaajat voivat siirtyä saumattomasti määriteltyihin liikkeisiin Heat State -tilassa, samankaltaisesti kuin The King of Fightersin MAX Mode. Liikkeiden käyttäminen Heat State -tilassa keskeyttää sen ajastimen.
Peli korostaa myös ympäristön tuhoa ja hahmojen reaktioita siihen, parantaen sekä pelaamis- että katselukokemuksia, heijastaen Tekkenin kehitystä merkittäväksi e-urheilun nimikkeeksi. Tämä innovaatio ammentaa inspiraatiota edellisen osan saamasta palautteesta. Vaikka Tekken 7:n “Screw”-vahinko-ominaisuuden odotettiin palaavan, se on korvattu päivitetyllä jonglöörikombojen laajennusmekanismilla. Tämä uusi ominaisuus pakottaa vastustajat nopeaan, maahan sidottuun tilaan backflip-kaatumisen jälkeen, samankaltaisesti kuin Tekken 6:n dynamiikassa, joka soveltuu sekä laukaisijoihin että takaiskuun. Standardien raskaiden hyökkäysten tai Heat State -vihollisten puolustaminen johtaa piipahdusvahinkoon, tehden terveyspalkista palautuvan. Toisin kuin Tekken Tag Tournamentin Tag-tilan terveyden palauttaminen, pelaajat voivat palauttaa tämän palautuvan terveyden vain hyökkäämällä vastustajiaan vastaan.
Pelin online-tila muuttuu avatarikeskeiseksi taistelukeskukseksi nimeltä “Arcade Quest”. Se käsittää arcade-asetukset, standardit online- ja turnajaisottelut, avatarin ulkonäön mukauttamisen – ominaisuuden, joka muistuttaa Dead or Alive 4:ää, ja jota helpottaa Fight Money -järjestelmä, joka otettiin alun perin käyttöön Street Fighter V:ssä.
Poiketen olemassa olevien varojen uudelleenkäytöstä, jokainen hahmomalli on tuoreesti veistetty, pyrkien nostamaan visuaalisia estetiikkaa edellisten asennusten yläpuolelle. Äänitykset tehdään yksinomaan nykyisen näyttelijäkokoonpanon toimesta, välttäen aiemmista nimikkeistä peräisin olevia klippejä. Tekken 8 hyödyntää Unreal Engine 5:n ominaisuuksia, erottuen Tekken 7:stä, joka oli rakennettu Unreal Engine 4:lle ja merkiten sen debyyttiä ensimmäisenä merkittävänä taistelutittelinä, joka omaksuu tämän edistyneen moottorin.
Valmistautuessaan pelin julkaisuun Bandai Namco on ajoittanut suljetun verkkokokeilun heinäkuulle 2023. Tämä arviointiistunto on suunniteltu tarkastelemaan elementtejä, kuten pelitasapainoa, pelaajien parittamista ja yleistä vakautta. Pääsy tähän alustavaan testausvaiheeseen myönnetään valikoidulle pelaajaryhmälle, ja se perustuu ensin tullut, ensin palvellut -periaatteeseen.
Hahmot
Peli ylpeilee monipuolisella kokoonpanolla, jossa on 26 hahmoa, joita täydentää 2 lisäalter egoa, jotka tekevät merkkinsä ilmoitetussa joukossa pelattavia hahmoja. Perusrosteriin on asetettu esittelemään 32 erillistä soturia. Ensimmäisessä DLC-passissa pelaajat voivat odottaa neljän lisähahmon paljastamista.
Uudet hahmot
• Azucena Milagros Ortiz Castillo: Kotoisin Perusta, Azucena on elävähenkinen, iloinen ja peloton sekataistelulajien taistelija. Hän on merkittävän kahviyhtiön magnaanin jälkeläinen.
• Jack-8: Tämä hahmo merkitsee Jack-sarjan kehitystä, esitellen parannellun ja modernisoidun mallin, joka on varustettu uudistetulla ulkonäöllä ja äänellä.
Palaavat hahmot
- Asuka Kazama
- Bryan Fury
- Claudio Serafino
- Feng Wei
- Hwoarang
- Jack-7
- Jin Kazama / Devil Jin
- Jun Kazama
- Kazuya Mishima / Devil Kazuya
- King II
- Kuma II
- Lars Alexandersson
- Leo Kliesen
- Leroy Smith
- Lili De Rochefort
- Ling Xiaoyu
- Marshall Law
- Nina Williams
- Panda
- Paul Phoenix
- Raven
- Sergei Dragunov
- Shaheen
- Steve Fox
- Yoshimitsu
Juoni
Jin Kazama on törmäyskurssilla isänsä, Kazuya Mishiman, kanssa, kun he valmistautuvat lopulliseen kohtaamiseen, jonka tavoitteena on päättää heidän perheensä riita. Vaikka Jin on kohdannut sukulaisensa aiemmissa franchising-versioissa, tuleva kertomuskaari näkee hänet kietoutuneena merkittävään taisteluun pelottavan Devil Gene -poikkeavuuden kanssa. Sen synkkä vaikutus uhkaa peittää hänen ihmisyytensä, muuttaen hänet Devil Jiniksi taistelun aikana. Kuitenkin Harada viittaa trailerin lopussa nähtyihin rikkoutuneisiin kahleisiin metaforana Jinin vapautumisesta myrskyisistä konflikteista, jotka ovat vanginneet hänet useissa nimikkeissä.
Kuusi kuukautta Tekken 7:n jälkeen tämä kohtaaminen toistaa Kazuyan ja hänen isänsä Heihachin välistä huipentuvaa kaksintaistelua, vaikka Harada pyrkii paljastamaan odottamattomia käänteitä. Jinin tavoite on selvä – tuhota Kazuya ja lopettaa myrskyisä perintö, joka on syntynyt heidän suvustaan, ottaen huomioon Kazuyan jatkuvan roolin maailman kaaoksessa. Tässä eeppisessä saagassa Jun Kazama – Jinin äiti, joka on oletettu poissaolevaksi Tekken 3:sta lähtien – tekee dramaattisen paluun. Hänen hahmonsa, jonka on luonut tunnettu taiteilija Mari Shimazaki, joka on kuuluisa työstään Bayonettassa, tuo uutta dynaamisuutta kertomukseen. Seuraavat trailerit julistivat ikonisten taistelijoiden, kuten Paul Phoenixin, Marshall Law’n ja Kingin, sekä Lars Alexanderssonin ja uudistetun Jack-mallin, uudelleenilmestymistä, laajentaen taistelukenttää tutuilla ja parannetuilla taistelijoilla.